w

Stressa for eksamen?

7 gode tips for stressmestring i studiehverdagen.

22.04.201611:47 Erling Rognes Solbu

Hva påvirker din studiemestring?

Litt psykisk spenning aktiverer og skjerper ytelsesevnen. For sterk spenning reduserer prestasjoner og læring. Hva er passe mengde stress for å yte maks? Vi har ulike medfødte disposisjoner for læringsmetoder og kontrollbehov. Derfor er det viktig at du reflekterer over hva som er viktig for din studiemestring og blir kjent med deg selv!

Her er noen tips fra våre rådgivere:

1. Bli venn med deg selv.

Du er din egen verste kritiker. Oppdag negative tankemønstre og kritiser dem. Snu på det, og spør deg selv: Hva ville du sagt til en god venn i en stressende situasjon?

Bruk affirmasjoner, positive tanker om det du ønsker å oppnå. Formuler tanken i presens, og som om du allerede er ved målet. Bruk jeg-form. For eksempel: "Jeg nyter å studere sykepleie!", "Jeg har kunnskaper nok til å løse eksamensoppgaven!". Gjenta affirmasjonene for deg selv.

2. Bygg på egne erfaringer.

Spør deg selv hvordan du lærer best. Hvilken metode fungerer for deg?

Stress og mestringsfølelse smitter. Hvem lærer du best sammen med? Trenger du et miljø som trekker deg opp, eller trenger du å jobbe på egenhånd for å roe deg ned?

3. Tenk som en idrettsutøver - fokuser på arbeidsoppgavene, ikke resultatet.

Hold fokus. Vær til stede i det du gjør. Den som fordyper seg i det en gjør her og nå opplever sjelden stress. Det kommer først når en har flere tanker i hodet på en gang og ikke lar seg oppsluke av nuet.

4. Senk kravene til deg selv.

Du kan ikke være på topp i alt. I perioder hvor studiene får full oppmerksomhet må noe annet vike.

5. Ta pauser.

Hvis du skal lære avspenning må du gi kroppen lov til å slappe av. Senk pustefrekvensen og trekk pusten helt ned i magen. Da hjelper du kroppen til å senke tempoet. Gå gjerne ut og trekk frisk luft.

6. Sett av tid til fysisk aktivitet.

For å få energi må du bruke energi. Tren eller trim på en måte du liker, om det er å gå en tur i skogen eller en spinning-time.

7. Søk hjelp om nødvendig.

De fleste ønsker å klare seg selv. Men hvis du for eksempel mister konsentrasjonsevnen, går med en følelse av at alt er plikt, eller sliter med å gjennomføre hverdagslige rutiner, kan det være godt å prate med noen. Det gjelder å bryte en negativ utvikling før du kjører deg fast.

Husk at du alltid kan ta kontakt med våre rådgivere hvis du har spørsmål, eller trenger noen å prate med!

Relaterte artikler