w

Hete tips i eksamensperioden️

Det er ingen snarveier til bred faglig oversikt og gode karakterer, men disse tipsene kan gjøre veien litt lettere.

11.05.201809:14 Ane Karlsen

For english click here

Forbered deg godt faglig

  1. Lag en plan. Skaff deg oversikt over lesedagene du har til rådighet i hvert fag. Prioriter de viktigste delene av pensum. Sett opp planen din slik at du rekker å lese over de viktigste temaene.
  2. Vær tidssmart. Les når du er mest opplagt. Når konsentrasjonen svikter kan du gjøre "zombie-aktiviteter" som å vaske klær, rydde osv.
  3. Fokuser på hovedlinjene i pensum. Få tak i sentrale ord og begreper.
  4. Tenk output, ikke input. Det er ikke antall leste sider eller antall timer på lesesalen som teller, men hva du klarer å gjengi!
  5. Ikke nøy deg med lesing. Memorer, diskuter med andre, skriv sammendrag, hold prøveeksamen foran speilet, gjør oppgaver. Da lærer du mer effektivt enn om du bare leser, samtidig som du trener på å ha eksamen.

...og ta vare på deg selv!

  1. Få i deg smart mat og drikke. Start alltid med frokost, spis jevnlig og velg hovedsakelig vann som tørstedrikk. Hold jevnt blodsukker, det bidrar til økt konsentrasjon og høyere prestasjoner.
  2. Fysisk aktivitet påvirker blant annet psykisk velvære, konsentrasjon, søvn og bedrer selvtilliten. Husk å få deg litt frisk luft hver dag.
  3. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, ikke sov på dagtid. Avslutt pensumlesingen 2 timer før du legger deg, koble av med en hyggelig aktivitet.
  4. Sliter du med negative tanker som; «Jeg kommer til å glemme alt jeg har lest» eller «Jeg kommer aldri til å klare å gjennomføre»? Si STOPP til din indre kritiker og snakk til deg selv som om du er din beste venn, bli din egen støttespiller.
  5. Trekk pusten! Finn en behagelig hvilestilling. Rett oppmerksomheten mot pusten. Legg hendene på magen din og pust dypt og rolig ut og inn. På innpust skyves magen ut og på utpust dras magen litt inn. Pusten er det viktigste verktøyet vi har mot stress, husk å bruk det!
  6. Senk kravene til deg selv. Du kan ikke være på topp i alt. I perioder hvor studiene får full oppmerksomhet må noe annet vike.
  7. Ta pauser.
  8. Søk hjelp om nødvendig. De fleste ønsker å klare seg selv. Men hvis du for eksempel mister konsentrasjonsevnen, går med en følelse av at alt er plikt, eller sliter med å gjennomføre hverdagslige rutiner, kan det være godt å prate med noen. Det gjelder å bryte en negativ utvikling før du kjører deg fast.

Husk at du alltid kan ta kontakt med Studentinords rådgivere hvis du har spørsmål, eller trenger noen å prate med!

Vi ønsker dere alle lykke til!

Se også