w

6 Ting du kan prøve hvis du føler deg ensom og alene i studentlivet

Føler du deg alene i studentlivet? Det er mange muligheter til å gjøre noe med det.

10.10.201814:07 Erling Rognes Solbu

For english version click here

1. Våg å gjøre deg synlig – oppsøk sosiale arenaer

Studentlivet er fullt av foreninger, og alle vil ha deg! Studentforeninger gir deg gratis innpass i ei gruppe, og et supert grunnlag for å bygge vennskap.

Det finnes også «drop in»-aktiviteteter på de ulike studiestedene, som quiz, brettspillkveld, strikkekveld eller tur. Sjekk appen til Studentinord «Infoskjermen Go» eller Studentinords fritidssider for å orientere deg.

2. Senk forventningene til deg selv – du trenger ikke levere maks på alt

Hvis du ikke gjør det du tilsynelatende «burde gjøre» eller har de planene du «skulle hatt», så er du liksom mislykket og en taper. Eller ikke får karakterene du «burde» hatt, eller trener like mye som du «burde» gjort.

Tenkt trivsel, ikke hva som ser best ut i sosiale medier.

3. Avslør tankefeil

Det går an å snu tanken. Husk, de er bare tanker, ikke virkelighet. Start med å identifisere tankefeilene. Kjenner du igjen noen av disse?

  • «Hvis bare jeg hadde hatt litt strammere kropp, så hadde alt vært bra».
    FEIL! Dette er selektiv oppmerksomhet. Ikke la én negativ detalj få hele din oppmerksomhet.

  • «Hvis jeg ikke gjør det bra på eksamen er jeg fullstendig mislykket.»
    FEIL! Dette er svart/hvitt tenkning. Livet er ikke enten/eller, alt eller ingenting.

  • «Han ville ikke være sammen med meg, så jeg vil aldri noensinne få meg kjæreste».
    FEIL! Dette er generalisering. Ikke trekk en allmenn konklusjon ut fra én enkelt hendelse.

  • «Jeg ble ikke bedt på fest, så det må være noe galt med meg».
    FEIL! Dette er personalisering. Ikke ta hendelser du ikke har kontroll over personlig.

  • «Hvis jeg stryker på eksamen kommer jeg aldri til å få meg en jobb noen gang».
    FEIL! Dette er katastrofetenkning. Ikke la en liten bekymring bli til et stort problem.

4. Ikke prøv å ha den perfekte fritida

Det finnes ikke en perfekt måte å bruke helga på. Kjenn etter hva akkurat du har lyst til, og hva som er godt nok for deg. Ikke sammenlign deg med «de populære». Husk, det er ikke viktig hva andre synes om deg! Det som er viktig er hva DU synes om deg!

5. Våg å si hvordan du egentlig har det

Det er lett å late som om alt er greit av frykt for å bli oppfattet som rar og annerledes. Da skaper vi bare avstand til andre mennesker.

Prøv: «Jeg har ingen å være sammen med i helga. Kan jeg bli med dere på studentpuben fredag?». Når vi tør å være sårbare, skaper vi også fortrolige møter med andre studenter.

Hvis du vil starte på tryggere grunn kan du ta kontakt med en «Peer supporter» for en god og fortrolig prat med en medstudent (Bodø), studentrådgiverne i Studentinord eller din husvert/ bomiljøkoordinator på studentboligen.

6. Øv deg på takknemlighet

For å ha det bra er det viktig å kunne være til stede i nuet. Da gjelder det å skifte fokus fra det du ikke har til det du har.

Prøv denne øvelsen: Skriv ned tre ting som du er takknemlig for hver kveld, gjerne noe helt ordinært som du kanskje tidligere har tatt for gitt, men som du er glad for og som er verdifullt for deg.

Kilde: Poulsen, Carina og Egeland, Rebekka T: «Psykologens ti råd mot ensomhet»

Ensom student
Student som føler seg ensom og alene i studentlivet
Ensomhet
Bilde av 5 studenter. Hver tredje student føler seg ensom.

Relaterte artikler