w

Hete tips i en annerledes eksamensperiode

En annerledes vår, nye måter å forberede seg til eksamen på, og nye former for eksamen. Hvordan kan du være best mulig forberedt?

11.05.201809:14 Ane Karlsen

For english click here

Det er ingen snarveier til bred faglig oversikt og gode karakterer, men disse tipsene kan gjøre veien litt lettere.

Forbered deg godt faglig

Det er viktig å forberede seg på at eksamen blir litt annerledes denne våren, i og med at de fleste må gjennomføre eksamen hjemmefra.

  1. Lag en plan. Sørg for en god oversikt over tiden du har til rådighet i hvert fag. Prioriter de viktigste delene av pensum. Sett opp planen din slik at du rekker å lese over de viktigste temaene. Noen enkle hjelpemidler for tidsplanlegging finner du her.
  2. Forbered tabeller, figurer eller diagram du tror du kan få bruk for. Tegn for hånd eller på PC og ordne det klart, så sparer du tid på selve eksamensdagen.
  3. Ha litteraturlista klar. På hjemmeeksamen kan det hende formen på eksamensoppgavene endres og kanskje du får ha alle hjelpemidler til disposisjon. Da kan det kreves kildehenvisninger.
  4. Vær tidssmart. Les når du er mest opplagt. Når konsentrasjonen svikter kan du gjøre andre ting som ikke er krever så mye tankevirksomhet, som å vaske klær, rydde eller gå ut med søpla.
  5. Fokuser på hovedlinjene i pensum. Få tak i sentrale ord og begreper.
  6. Sett deg inn i emneplanens læringsutbytte. Det er sannsynlig at du blir testet i noe av dette.
  7. Tenk output, ikke input. Det er ikke antall leste sider eller totalt antall timer du leser som teller, men hva du klarer å gjengi.
  8. Ikke nøy deg med lesing. Memorer, ring en medstudent og diskuter, skriv sammendrag, hold prøveeksamen foran speilet, gjør oppgaver. Da lærer du mer effektivt enn om du bare leser, samtidig som du trener på å ha eksamen.

...og ta vare på deg selv!

  1. Få i deg smart mat og drikke. Vi anbefaler å starte dagen med frokost, spise jevnlig og velg hovedsakelig vann som tørstedrikk. Hold jevnt blodsukker, det bidrar til økt konsentrasjon og høyere prestasjoner.
  2. Fysisk aktivitet påvirker blant annet psykisk velvære, konsentrasjon, søvn og bedrer selvtilliten. Husk å få deg litt frisk luft hver dag. Sett på favorittpodcasten og la beina gå. I sin podcast setter Valle & Strømsnes studenten først og fremst. Hør for eksempel "KRISE - det er eksamen"
  3. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Avslutt pensumlesingen senest 2 timer før du legger deg, koble av med en hyggelig aktivitet.
  4. Sliter du med negative tanker som; «Jeg kommer til å glemme alt jeg har lest» eller «Jeg kommer aldri til å klare å gjennomføre»? Si STOPP til din indre kritiker og snakk til deg selv som om du snakker til din beste venn. Du må rett og slett bli din egen støttespiller.
  5. Trekk pusten! Finn en behagelig hvilestilling. Rett oppmerksomheten mot pusten. Legg hendene på magen din og pust dypt og rolig ut og inn. På innpust skyves magen ut og på utpust dras magen litt inn. Pusten er det viktigste verktøyet vi har mot stress, husk å bruke det!
  6. Senk kravene til deg selv. Du kan ikke være på topp i alt. I perioder hvor studiene får full oppmerksomhet må noe annet vike.
  7. Ta pauser! Sjekk studentvertenes 10 beste tips til hva du kan finne på.
  8. Søk hjelp om nødvendig. De fleste ønsker å klare seg selv. Men hvis du for eksempel mister konsentrasjonsevnen, går med en følelse av at alt er plikt, eller sliter med å gjennomføre hverdagslige rutiner, kan det være godt å prate med noen. Det gjelder å bryte en negativ utvikling før du kjører deg fast.

Vi er her for deg!

Husk at du alltid kan ta kontakt med Studentinords rådgivere hvis du har spørsmål, eller trenger noen å prate med. Alle studentrådgivere er tilgjengelig på Skype, e-post og telefon. Vi vil støtte deg så godt vi kan, slik at du kan lykkes med studiene og eksamenslesingen så godt som mulig.

Les mer og book time.

Vi ønsker deg lykke til!

Se også